השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

הסוגים השונים של ניתוחי חזה וההבדלים ביניהם

הרפואה הפלסטית מאפשרת לנו לא להסתפק במה שהטבע נתן לנו אלא לשנות, לשפר ולהתאים כמעט כל חלק בגופנו למה שאנחנו רוצים לראות במראה. אחד מהאזורים הפופולאריים ביותר לשיפור ושינוי הוא החזה, בעיקר עבור נשים. החזה הנשי הוא סמל הנעורים, היופי והאטרקטיביות. כיום, אין סיבה להסתפק בחזה שהושפע ממעבר השנים, מהריונות והנקה, חזה קטן או גדול מידי או חזה שצורתו לא אסתטית. בידיו של רופא פלסטיקאי מיומן ניתן לעצב את החזה מחדש וליהנות מגזרה מושכת, צעירה ונאה בכל גיל.

הסוגים השונים של ניתוחי חזה וההבדלים ביניהם
הסוגים השונים של ניתוחי חזה וההבדלים ביניהם

הגדלת חזה – Breast Augmentation

הגדלת חזה הוא הניתוח הפלסטי הפופולרי ביותר בקרב נשים. מאות אלפי הגדלות חזה מבוצעות בעולם מידי שנה.  המטרה של הגדלת חזה היא כמובן להגדיל את הנפח של השדיים על ידי שימוש בשתלי סיליקון וליצור פיגורה מאוזנת יותר (בקרב נשים האידיאל היא צורת האגס). תוך כדי ההגדלה ניתן גם לתקן אסימטריה וליצור מראה שדיים מורם, זקור ומלא. ההגדלה נעשית על ידי החדרת שתלים לבית החזה במספר שיטות כירורגיות כשהמטרה של הרופא היא יצירת מראה טבעי, מלא ואטרקטיבי.

קהל היעד: אין “טיפוס” מסוים או גיל מסוים בו נשים בוחרות לעבור את הניתוח, הוא נפוץ הן בקרב נשים בשנות ה-20 המוקדמות והן בקרב נשים בשנות ה-40 שסיימו את שלב הלידות ורוצות להחזיר לגוף שלהן את ימי הנעורים. כל אישה החל מגיל 18, בבריאות טובה, שמעוניינת לשפר את מראה החזה שלה ולהגדיל את נפחו, לתקן אסימטריה, להחזיר נפח לאחר הנקות ולשנות את מבנה החזה והפרופורציות של גופה תוכל לעבור הגדלת חזה.

למנתח מספר החלטות טרום הניתוח כשהמשמעותיות ביותר הן היכן למקם את החתך הניתוחי והאם השתל ימוקם מעל השריר או מתחת.

מיקום השתלים: מיקום שתל מתחת לשריר מאפשר ליצור מראה טבעי יותר בעיקר בנשים רזות ומצמצם את הסיכוי להופעת תופעת הקפסולה (הצטלקות נדירה שניתן לטפל בה רק על ידי הוצאת השתלים). עם זאת, מדובר בהליך מורכב מעט יותר לו תקופת החלמה ארוכה יותר. מיקום שתל מעל השריר מתאים פחות לנשים מאוד רזות להן אין די רקמה שתכסה את השתל בצורה אסתטית, ההליך פשוט יחסית עם החלמה מהירה.

מיקום החתך הניתוחי

דרך הקפל התת שדי – רוב הגדלות החזה נעשות בשיטה זו המאפשרת להסתיר את החתך הניתוחי מתחת לשד.

דרך העטרה – החתך הניתוחי מוסתר בקו המתאר הטבעי של העטרה. בשיטה זו ניתן גם לשנות את מיקום הפטמות וצורתן.

דרך בית השחי – בשיטה זו מבוצע חתך קטן בבית השחי ודרכו מחדר השתל. היתרון כאן הוא כמובן שאין כל סימן על השדיים עצמם. החיסרון הוא ששיטה זו לא מתאימה לכל סוג של שתל ולאנטומיה של כל מטופלת. כמו כן, מדובר בהליך ארוך יותר ומורכב יותר לביצוע ולכן רוב הכירורגים בוחרים שלא לבצע הגדלת חזה בשיטה זו. מבחינת הסימן הניתוחי, מכיוון שמדובר באזור בית השחי, ישנן נשים שמפתחות צלקת נראית לעיין בשל עור עדין ורגיש במיוחד דווקא באזור הזה.

דרך הטבור – מרבית הכירורגים הפלסטיים לא עובדים בשיטה זו למרות שהיא מאפשרת החדרת שתל ללא כל סימן ניתוחי. הניתוח מורכב, ארוך ומתאים רק למספר מצומצם של סוגי שתלים, לא מאפשר שליטה טובה במיקום השתל ולא מקובל כמעט בכלל בישראל.

החלמה ותופעות לוואי: הגדלת חזה לא נחשבת לניתוח מורכב מאוד מבחינת החלמה והיא לא כוללת תופעות לוואי מיוחדות. מרבית המטופלות חוזרות לשגרה תוך שבוע. בימים הראשונים ייתכן ותחושי כאבים בחזה שניתן לשכך עם משככי כאבים ללא מרשם או לבקש מן הרופא מרשם לתרופה חזקה יותר. מומלץ לקחת חופש ממטלות החיים ומהעבודה ולנוח. ההחלמה נמשכת כחודשיים-שלושה במהלכם החזה מתקבע למיקום הסופי שלו. בתקופה זו יש ללבוש חזיית לחץ. אין הגבלות על מי שעברה הגדלת חזה ותוכלי לעסוק בפעילות גופנית, לצלול, לטוס ואפילו לעסוק בספורט אקסטרים לאחר הניתוח.

הרמת חזה – Breast Lift

החזה הנשי מושפע משינויים במהלך השנים – הריונות ולידות, שינויים הורמונאליים, אלסטיות העור וכוח הכבידה. נשים רבות מגלות כי בחלוף הזמן החזה שלהן מאבד מצורתו הזקורה וצונח. הן אמנם מרוצות מגודל החזה אך היו רוצות להרים אותו חזרה למיקומו הטבעי ולהחזיר לו את המראה הצעיר והאטרקטיבי. בדיוק עבור נשים אלו פותחה הרמת חזה. במהלך הניתוח הרופא מבצע חתך בחזה, מרים את העור ומסיר עודפים. החתך נסגר בתפרים מסיסים. הרמת חזה נחשבת לניתוח קל יחסית עם החלמה מהירה ותוצאות מאוד מרשימות.

קהל היעד: מי שהחזה שלה נפול באופן טבעי, נשים שהחזה שלהן צנח לאחר לידות והנקות, מי שירדה ירידה דרסטית במשקל והחזה שלה שינה את צורתו ומיקומו בעקבות זאת, מי שהחזה שלה הושפע מפגעי הזמן וכוח המשיכה הן המועמדות להרמת חזה. עם זאת, לא כל אישה מתאימה לעבור הרמת חזה, כדי שלמנתח תיהיה האפשרות לעצב את החזה מחדש חייבת להיות מספיק רקמת שד. במידה ואין די רקמה ניתן לשלב שתל יחד עם ההרמה כדי להגיע למראה שדיים מלא.

סוגי הרמות חזה

הדרך בה הכירורג בוחר להרים את החזה תלויה בנתונים האינדיבידואליים של כל אישה, ישנן מספר אפשרויות:

שיטת "חצי סהר" – מתאימה לנשים בעלות צניחה מינימלית וחזה קטן. החתך הניתוחי נעשה מעל עטרת הפיטמה (בצורת חצי סהר).  היתרון הוא חתך ניתוחי קטן וכמעט בלתי נראה, החיסרון הוא שרוב הנשים לא מתאימות לשיטה זו.

שיטת "הסהר המלא" – נעשית לרוב בשילוב הגדלת חזה, מתאימה לנשים להן צניחה מינימלית. החתך הניתוחי נעשה סביב כל העטרה ומוסווה כחלק מהצורה הטבעית שלה. בשיטה זו אפשר לתקן אסימטריה, לשנות את צורת הפטמות ולעצב את צורת החזה מחדש כמעט ללא סימנים ניתוחיים.

שיטת "סוכריה על מקל" – מתאימה לנשים בעלות צניחה בינונית וחזה בינוני בגודלו הזקוקות להרמת חזה בלבד ללא הליכים אחרים (כמו תיקון אסימטריה או הגדלה). בשיטה זו החתך הניתוחי מבוצע סביב כל העטרה ומן העטרה אל בית החזה. הצלקת מינימלית וכמעט בלתי מורגשת שכן היא מוסוות על ידי הקימורים הטבעיים של הגוף.

שיטת הT ההפוך – מתאימה לנשים בעלות חזה גדול וצניחה משמעותית ונשים שמעוניינות בשילוב של הקטנת חזה עם הרמה. הכירורג מבצע שלושה חתכים: סביב העטרה, בקפל התת שדי ומן העטרה אל הקפל. בשיטה זו ניתן להרים גם חזה גדול וכבד. החיסרון הוא סימנים ניתוחיים שאמנם דוהים ומחלימים לאורך הזמן אך הם אינם מוסווים לחלוטין.

החלמה ותופעות לוואי: הרמת חזה היא בדרך כלל ניתוח קל, רוב הנשים חוזרות לשגרה לאחר כיומיים-שלושה. אין תופעות לוואי מיוחדות למעט תחושת כאב בימים הראשונים לאחר הניתוח שניתן כמובן לשכך עם משככי כאבים. אין כל תופעת לוואי קבועה, תוכלי לעסוק בכל פעילות כולל ספורט לאחר ההחלמה הראשונית. במשך חודשיים יש ללבוש חזיית ספורט הדוקה ולהסיר אותה לחלוטין רק בהוראת הרופא. אין לחשוף את החזה לשמש בחודשים הראשונים ואין לעשן כ-6 שבועות לאחר הניתוח.

עיצוב חזה בהזרקת שומן עצמי  

שיטה לעיצוב והגדלת החזה שעולה בפופולאריות שלה בשנים האחרונות היא שימוש בשומן עצמי באזור החזה. שומן נלקח בשאיבת שומן (הליך די פשוט ומהיר) מאזורים בהם הוא מפריע לאסתטיקה ולעיצוב הגוף כמו הירכיים והישבן. השומן עובר עיבוד ומוזרק לחזה כדי לעצב ולהגדיל את הנפח שלו. ניתן לשלב גם שתל יחד עם הזרקת שומן עצמי לתוצאות דרמטיות יותר. היתרון הגדול הוא כמובן "שתי ציפורים במכה אחת" – גם עיצוב והגדלת השדיים וגם שאיבת שומן ממקומות בעייתיים בהם הוא לא רצוי. כמו כן, מכיוון שמדובר בשומן עצמי הסיכוי לדחייה שלו על ידי הגוף אפסי והתוצאה נראית טבעית במיוחד.

קהל היעד: מתאים למי שרוצה לעבור הגדלת ועיצוב חזה בשיטה פשוטה יחסית עם תוצאות מאוד טבעיות ולא דרמטיות במיוחד. השיטה הנבחרת בקרב נשים לאחר תקופת הנקה שמרוצות ממיקום החזה שלהן אך רוצות להחזיר לו את נפחו. שיטה המתאימה במיוחד למי שרוצה לשלב גם עיצוב של חלקים אחרים בגוף כמו הירכיים והישבן.

החלמה ותופעות לוואי: החלמה מהירה יחסית, הפרוצדורה נחשבת לקלה ביחס לניתוחי חזה משמעותיים יותר ונמשכת בין 30 ל-60 דקות בלבד. לרוב מבוצעת בהרדמה מקומית. מרבית המטופלות חוזרות לשגרת החיים לאחר כמה ימים. אין הגבלות מיוחדות אחרי ההגדלה, חשוב לשמור על הוראות הרופא מבחינת חבישת חזיית לחץ ושמירה על היגיינה.

תיקון חזה טובולרי

לחזה הנשי מגוון צורות החל מעגול וזקור ועד לאגסי וצנוח – כל עוד האישה מרוצה מצורת החזה שלה אין שום סיבה לשנות אותו. אך ישנן נשים המרגישות חוסר ביטחון בגלל הצורה בה החזה שלהן התפתח עוד מגיל הנעורים: בסיס צר, רווח גדול בין השדיים ופטמות נפוחות ולא פרופורציונאליות. תופעות אלו מאפיינות חזה טובולרי (צינורי). צורה זו של החזה הנשי אמנם נחשבת לטבעית לא פחות מאחרות אך היא גורמת לחזה להיראות בלתי מפותח, עובדה שמקשה על נשים הסובלות מהתופעה. ניתן לתקן את צורת החזה על ידי שימוש במספר שיטות החל מהרמת חזה ועד לשתל סיליקון. שילוב של הזרקת שומן עצמי ועיצוב החזה מאפשרות לשנות לחלוטין חזה טובולרי ולגרום לו להיראות מלא ועגול הרבה יותר.

קהל היעד: נשים מעל גיל 18 בעלות חזה טובולרי שמעוניינות לשנות את המבנה של החזה שלהן.

החלמה ותופעות לוואי: ההחלמה מתיקון חזה טובולרי תלויה מאוד בשיטה שהרופא בחר בה (ראו מעלה פירוט על כל שיטה). תופעות הלוואי סטנדרטיות לניתוחי חזה וכוללות אי נוחות וכאב בימים הראשונים לאחר הניתוח, יתכנו שטיפי דם ונפיחות. כל אלו עוברים לאחר מספר ימים עד כשבוע, כל אחת וקצב ההחלמה שלה כמובן.

הקטנת חזה

עבור חלק מהנשים, חזה גדול אינו דבר מבורך, במיוחד כשמדובר בחזה במידה גדולה במיוחד. ככל שהזמן עובר, החזה הגדול עשוי לגרום ללא מעט בעיות וקשיים: בעיות אורטופדיות בעיקר בגב העליון ובצוואר, כאבי צוואר כרוניים, קשיי נשימה, בעיות עור ואי נוחות חברתית. בנוסף, חזה גדול במיוחד נוטה לצנוח בגיל מוקדם יחסית ועשוי להשפיע על האסתטיקה והפרופורציות של הגוף. עבור נשים שרוצות להתאים את החזה שלהן להעדפותיהן ולמידות גופן קיימת אופציה של הקטנת חזה. הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה ואורך כשעה וחצי עד שעתיים. במהלך הניתוח מוסרת רקמת שד, עודפי עור ושומן והחזה מעוצב מחדש לגודל מתאים וצורה נאה ומורמת. החתך הניתוחי נעשה או רק סביב העטרה או בשילוב חתך בקפל התת שדי וחתך העובר מן העטרה ועד הקפל. מיקום החתך הניתוחי, מורכבות הניתוח ומשכו תלויים במידה רבה בגודל החזה המקורי.

קהל היעד: נשים בעלות חזה גדול במיוחד המעוניינות להקטין אותו. לרוב הניתוח לא מבוצע לפני גיל 18 אך במקרים מסוימים כשמדבור בחזה גדול מאוד בנערה צעירה העשוי לגרום לתופעות לוואי פיזיולוגיות וחברתיות לא פשוטות, ניתן לעבור הקטנה גם בגיל הנעורים. להקטנת חזה אחוז שביעות רצון גבוה מאוד, מרבית הנשים שעברו הקטנת חזה מאוד מרוצות מהחזה החדש שלהן, מהאפשרות לרכוש חזיות במידה סטנדרטית, לעסוק בפעילות גופנית בנוחות ובאופן כללי להרגיש וב יותר עם גופן.

החלמה ותופעות לוואי: מבין כל ניתוחי החזה, דווקא הקטנה נחשבת למורכבת ביותר. החלמה מן הניתוח אורכת כשבוע, ניתן להיעזר במשככי כאבים בתקופה זו, במרשם או ללא מרשם לפי הצורך. מומלץ מאוד לקחת לפחות שלושה ימים הפסקה משגרת החיים ומהעבודה ולנוח כמה שניתן. חל איסור על פעילות גופנית, גם מתונה בתקופת ההחלמה (כמו הרמת ילד קטן או שקית מצרכים למשל). לאחר הניתוח יש לחבוש חזיית לחץ ולא להסירה עד לאישור מהרופא. אין לחשוף את החזה לשמש ואין להשתמש במוצרי קוסמטיקה כלשהם עד להחלמה מלאה.

תיקון גינקומסטיה לגברים

בעוד שעבור נערות צעירות צמיחה של השדיים היא תופעה טבעית ומבורכת הרי שנערים וגברים להם רקמת שד מפותחת מן הרגיל בהחלט לא מברכים על התופעה. גינקומסטיה היא צמיחה של רקמת שד ושומן בחזה הגברי באופן המדמה שדיים נשיים. ישנם גברים הסובלים מהתופעה כבר מגיל הנעורים ואחרים המפתחים אותה בשלב מאחר יותר. הסיבות להופעת גינקומסטיה מגוונות ותלויות הן בתורשה והן בגורמים סביבתיים. גינקומסטיה מאפיינת שימוש בתרופות מסוימות כמו גם סטרואידים אנאבוליים (כאלו המשמשים ספורטאים באופן בלתי חוקי), השמנת יתר, מחלות כליה, בעיות הורמונליות בגברים ועוד.

ניתן לתקן את הגינקומסטיה ולעצב מחדש את החזה הגברי על ידי שימוש בשאיבת שומן, כריתת רקמת שד (אם קיימת) והסרת עודפי עור. כמובן שטרם ביצוע ניתוח יש לברר את הסיבה להופעת התופעה מלכתחילה ואם יש צורך לטפל בה קודם (למשל אם מדובר בבעיה הורמונלית). הרופא יבחר את סוג הניתוח בהתאם לנתוניו של המטופל, גילו והסיבה להופעת הגינקומסטיה. הניתוח נמשך כשעתיים ונעשה תחת הרדמה מלאה. את החתך הניתוחי הכירורג מסתיר באזור העטרה או בצד בית החזה כך שהוא אינו בולט. תוצאות הניתוח קבועות, ברגע שהרקמה מוסרת, לרוב היא לא תצמח שנית.

קהל היעד: החל מגיל הנעורים ועד גיל הזהב, כל עוד הבריאות הכללית מאפשרת לבצע את הניתוח אין כל מניעה. כמובן שחשוב מאוד לברר את הסיבה להופעת הגינקומסטיה לפני ההחלטה על ביצוע הניתוח.

החלמה ותופעות לוואי: מכיוון שהניתוח נעשה בהרדמה מלאה, לרוב תתבקשו להישאר להשגחה בבית החולים. ניתן להשתחרר בדרך כלל כבר למחרת. תקופת ההחלמה ותופעות הלוואי תלויות מאוד בשיטה הניתוחית הנבחרת ובעד כמה הניתוח נרחב. באופן כללי, רוב המטופלים חוזרים לשגרת חיים רגילה לאחר כמה ימים עד שבוע. חשוב מאוד לשמור על הוראות הרופא בתקופת ההחלמה כולל לא לחשוף את החזה לשמש ולא להשתמש בתכשירים כלשהם על בית החזה.

הכנה לניתוח חזה

הרופא יבקש לערות בדיקות דם מקיפות, אולטרסאונד חזה ו/או צילום ריאות, ממוגרפיה (בנשים מעל גיל 40) ובמידת הצורך בדיקות נוספות. בשבועות לפני הניתוח אין לחשוף את החזה לשמש ואין להתקעקע באזור החזה. מעשנים יתבקשו להפסיק כ-6 שבועות לפני מחשש לסיבוכים האופייניים למעשנים לאחר הליכים כירורגיים. ביום הניתוח יש להיות בצום של 6-8 שעות (לפי הוראות הרופא) ולשמור על היגיינה גבוהה כפי שתונחו לעשות על ידי הרופא (רחצה, הימנעות משימוש בתכשירים קוסמטיים וכד').

איך אדע איזה סוג של ניתוח חזה מתאים עבורי?

כשאת מסתכלת על החזה שלך את יודעת מה תרצי לשפר – הצורה, המיקום שלו, העטרה, הגודל – את כולם ניתן לשנות ולהתאים לחזון שיש לך, לדרך בה את היית רוצה שהשדיים שלך יראו. התפקיד של הרופא הפלסטיקאי הוא לדעת איזה סוג של הליך (או שילוב של הליכים) יעניק לך את התוצאות הטובות ביותר. כל מה שאת צריכה לעשות הוא לתאר לכירורג מה היית רוצה לראות אחרי הניתוח. כירורג פלסטי שעוסק בתחום מספיק שנים, שמכיר ויודע את השיטות הניתוחיות השונות ומבצע את מגוון הסוגים של ניתוחי החזה ידע להתאים עבורך את הניתוח שיעצב את החזה שלך בדיוק כפי שאת רוצה שהוא יהיה.

תשובות לשאלות נפוצות:

האם אפשר להניק אחרי ניתוח חזה?

הנקה אחרי ניתוח הגדלת חזה והרמת חזה אפשרית עבור רוב הנשים, לאחר הקטנת חזה הסיכוי להניק הוא כ-50 אחוז. יכולת ההנקה לאחר הניתוח מושפעת בעיקר מהשיטה בה המנתח נוקט. כאשר יש ניתוק של הפטמה והעטרה בזמן הניתוח (מבוצע ברוב הקטנות החזה ופחות בהגדלה והרמה) סביר להניח שיכולת ההנקה תפגע. אם את מעוניינת להניק בעתיד, הנקה לאחר ניתוח חזה הוא אחד הנושאים שכדאי להעלות בפני הכירורג הפלסטי בזמן הפגישות לתכנון הניתוח. המנתח יוכל להסביר את השיטות הכירורגיות המקובלות ואת הדרכים בהן הוא יכול לנסות לשמר את יכולת ההנקה העתידית שלך. יחד תעברו על היתרונות והחסרונות של כל שיטה ותבחרו את המתאימה ביותר עבורך הן מבחינת שימור יכולת ההנקה והן מבחינת התוצאות של הניתוח.

האם ישארו לי צלקות אחרי הניתוח?

הישארותו של סימן ניתוחי תלויה הן בסוג ניתוח החזה והן בגיל של המטופל, הנטייה שלו להצטלקות, איכות העור וכמובן מיומנות הכירורג הפלסטי. המטרה היא כמובן להשאיר כמה שפחות סימנים לניתוח וכירורג מנוסה בהחלט יודע היכן למקם את החתך הניתוחי כדי להסתיר אותו. ניתן לצמצם את התופעה על ידי שימוש במשחות מזרזות החלמה ושיטות שונות להבהרת והחלקת צלקות. עם זאת, בסוגים מסוימים של ניתוחי חזה נרחבים כמו הקטנת חזה משמעותית קשה להימנע מסימן ניתוחי לחלוטין אך כאמור, בהחלט ניתן לצמצם אותו.

לכמה זמן מחזיקות התוצאות של ניתוחי חזה?

התשובה תלויה בסוג הניתוח אך גם במטופל עצמו. הגדלת חזה לא דורשת התערבות לפחות 7 עד 15 שנה מהניתוח, התוצאות של הקטנת חזה קבועות לחלוטין וניתוחים לתיקון אסימטריה וחזה טובולרי למשל יחזיקו מעמד גם הם בין 7 ל-15 שנה בממוצע. הסיבה לשינוי היא לרוב מעבר השנים והשפעת כח המשיכה, הורמונים ואיבוד הגמישות של העור ושינויים במשקל הגוף. באופן עקרוני, שמירה על התוצאות של כל ניתוח חזה תלויה בין השאר גם בשמירה על משקל גוף יציב.

שיתוף: