השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

מהם הסיכונים בשתלי סיליקון בחזה?

שתלי סיליקון לחזה הנשי קיימים בשימוש כבר משנות ה-60 של המאה הקודמת. הם הושתלו במיליוני נשים ברחבי העולם בהצלחה גדולה ושביעות רצון גבוהה. מדובר על אחד מהמשתלים הבטוחים ביותר והנחקרים ביותר ברפואה. למרות זאת, היום ממעטים להמליץ עליהם בשל מספר סיכונים אפשריים. מהם הסיכונים בשתלי סיליקון בחזה? האם שתלי סיליקון יכולים לגרום לסרטן השד? האם כדאי להוציא את השתלים?

מהם הסיכונים בניתוח הגדלת חזה בעזרת שתלי סיליקון?

סיבוכים בעקבות הגדלת חזה תוך שימוש בשתלי סיליקון אמנם נדירים אך בהחלט קיימים, אלו כוללים:

  • זיהום – סיכון כללי של כל ניתוח ופרוצדורה רפואית.
  • צניחה של השד – צניחה לא אסתטית ומרובה של השד עשויה להתרחש כשמדובר על שתלים גדולים במיוחד.
  • תזוזה של השתל – סיבוך נדיר מאוד המתרחש כאשר השתל זז בתוך רקמת השד. התזוזה יכולה לגרום לעיוות של השד שניתן לתקן רק בעזרת ניתוח חוזר.
  • התקשות הקופסית – הגוף יוצר מעטפת של רקמה סביב השתל המכונה "קופסית". בנשים מסוימות הקופסית עוברת עיבוי יתר והתקשות הגורמת לתחושת חוסר נוחות בחזה.
  • דלף – דליפה של חומר המילוי אל תוך הרקמה הסובבת את השתל.

האם יש תופעות בריאותיות הקשורות לשתלים עצמם?

עם השנים, נוצר חשד כי שתלי סיליקון עשויים לגרום לתופעות לוואי ומחלות שונות אם בשל דליפה של השתל או אינטראקציה של החומרים מהם הוא עשוי עם רקמות הגוף. בשתלים מסוגים מסוימים נמצא כי המעטפת של השתל עשויה לדלוף חומרים ראקטיביים התורמים לעלייה בסיכון כללי לפיתוח סרטן ומחלות אחרות. בנוסף, ישנם מחקרים המעידים על קשר בין שתלי סיליקון בחזה לבין מחלות אוטואימוניות.

בנוסף, מאז תחילת השימוש בשתלי סיליקון בשנות ה-60 של המאה הקודמת ישנן נשים המדווחות על תופעות שונות שהחלו אצלן זמן מה לאחר הניתוח. התופעה מכונה Breast illness syndrome וכוללת מגוון תסמינים כגון עייפות מוגברת, סחרחורות, בעיות זיכרון, נשירת שיער ועוד. רבות דיווחו על שיפור בתסמינים או העלמות מוחלטת שלהם לאחר הוצאת השתלים. עם זאת, עד היום לא נמצא קשר סיבתי בין שתלי סיליקון לתופעות אלו למרות מחקרים שנעשו ברחבי העולם בעשרות אלפי נשים.

האם שתלי סיליקון מעלים את הסיכון לסרטן שד?

נראה כי שתלי סיליקון לא מעלים את הסיכון לסרטן רקמות השד אך נמצא כי הם כן מעלים את הסיכון במידה מסוימת לסרטן מסוג לימפומה אנאפלסטית של תאים גדולים וגידולים אחרים היכולים להתפתח סביב השתל.

מה האלטרנטיבה לשתלי סיליקון?

כיום, פלסטיקאים מומחים יכולים לבצע הגדלה של השד ללא שימוש בשתלי סיליקון במקרים רבים. אחת הדרכים לעיצוב החזה הנשי היא הרמת שד ללא סיליקון בה מעצבים את החזה מחדש גם אם לא מגדילים את נפחו המראה שנוצר הוא תפוח יותר, זקור יותר וצעיר יותר. שיטה נוספת היא הגדלה עצמית בעזרת שומן עצמי מדופן הבטן או אזורי גוף אחרים.

האם מומלץ להוציא את השתלים?

בשנים האחרונות יש דרישה מצד מטופלות להוציא את השתלים כולל הקפסולה (הרקמה שמתפתחת סביבי השתל). ההנחיה של גורמי הבריאות היא לא להוציא את השתלים כך סתם, וודאי אם מדובר על שתל חדש. יש לבצע בדיקות הדמיה באופן שנתי ולהגיע לביקורת סדירות אצל כירורג שד. אם אכן התקבלה ההחלטה להוציא את השתל ניתן לעשות זאת כמובן כולל הקופסית ולשלב ניתוח לעיצוב השד מחדש ללא השתלים. אפשר לשלב הרמה בלבד או הגדלת השד בשומן עצמי יחד עם הוצאת השתלים.

סיכונים בשתלי סיליקון

שיתוף: