השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

ניתוחים פלסטיים באוזניים

הצמדת אוזניים כשמה היא – הליך כירורגי שמטרתו היא להצמיד את האוזניים קרוב יותר לראש על מנת לשפר את הפרופורציות בין האוזניים לפנים. בעוד שמרבית האנשים נולדים עם אוזניים הנמצאות בזווית של כ-30 מעלות יחסית לראש, מיעוט נולד עם זווית רחבה יותר, אפילו עד 90 מעלות. הזוית הרחבה יוצרת מראה של אוזניים בולטות הנחשבות לפחות אסתטיות ויכולות להשפיע על המראה הכללי של הפנים ולגרום חוסר ביטחון במיוחד בילדים ובגיל ההתבגרות. הניתוח נחשב לקל יחסית לניתוחים פלסטיים מורכבים יותר, במבוגרים הוא נעשה בהרדמה מקומית ונמשך בין שעה לשעתיים. התוצאות של הצמדת אוזניים דרמטיות – ישנו שינוי משמעותי מאוד במראה הכללי של הפנים.

האם אפשר להקטין את האוזניים בניתוח?

בנוסף לניתוח הצמדת אוזניים, הכירורג הפלסטי יכול להקטין מעט את האוזניים ואף לשנות את צורתן למשל על ידי הקטנת תנוך גדול במיוחד, שינוי צורת האפרכסת וכדומה. אך במרבית המקרים, כשמדובר באוזניים בולטות, די בהצמדת האוזניים כדי ליצור פרופורציות נאות יותר בין האוזניים לפנים ואין צורך בהקטנתן.

באיזה גיל מומלץ לעבור הצמדת אוזניים?

האפרכסת שלנו גדלה בהדרגה עד גיל 5-6, כבר בגיל זה ניתן לעבור ניתוחים פלסטיים באוזניים לרבות הצמדת אוזניים (לפני לא מומלץ שכן האוזן תרם סיימה את התפתחותה). למעשה, עבור מי שנולד עם אוזניים בולטות במיוחד, ההמלצה היא לעבור את הניתוח כבר בגיל צעיר, עוד טרם כניסת הילד לבית הספר כדי לשפר את הביטחון העצמי ולמנוע ממנו להיות מושא ללעג בשל האוזניים הבולטות. אכן – מרבית ניתוחי הצמדת האוזניים בילדים נעשים בין גיל 6 (כניסה לבית הספר היסודי) ל-14 (מעבר לתיכון). כמובן שגם מבוגרים יכולים לעבור הצמדת אוזניים בכל גיל החל מ-18 ועד 120, כל עוד הבריאות הכללית טובה ואין מניעה בריאותית לעבור את ההליך, אפשר להצמיד את האוזניים בכל שלב בחיים.

איך מתכוננים לניתוח פלסטי באוזניים?

השלב הראשון הוא קבלת ההחלטה. כשמדובר בילדים, חשוב להקשיב לתחושותיו של הילד לגבי האוזניים שלו – כיצד הוא מרגיש לגבי המראה שלהן? האם הן מפריעות לו? האם הוא חש חוסר ביטחון לגבי האוזניים הבולטות? האם הוא סופג הערות מילדים אחרים? ילד שמרגיש לא בנוח עם האוזניים שלו ומוכן לשינוי ישתף פעולה עם התהליך וגם ישמח עם תוצאותיו.

השלב השני הוא פגישה עם הכירורג לתיאום ציפיות, בדיקה גופנית, בחירת סוג הניתוח הספציפי (ישנן כמה טכניקות) וכמובן – הסבר מלא על מהלך הניתוח, התוצאות הצפויות והזדמנות לשאול שאלות. הרופא יבקש לערוך מספר בדיקות שגרתיות לפני ניתוח כמו בדיקת דם, צילום חזה וכדומה בהתאם לגילו ומצבו הבריאותי של המטופל. מעשני יתבקשו להפסיק שלושה שבועות לפני הניתוח ולא לחזור לעשן לפחות שלושה שבועות אחריו מחשש לסיבוכים המאפיינים מעשנים בניתוחים. ערב לפני הניתוח, חשוב לחפוף היטב את השיער ולשטוף היטב את האוזניים והפנים. לבעלי שיער קצר מומלץ להסתפר לפני הניתוח, לבעלי שיער ארוך מומלץ להגיע כשהוא אסוף היטב. יש לרכוש סרט ראש (פרטים בהמשך) ולהביא אותו יחד אתכם.

מה מהלך הניתוח?

לאחר ביצוע ההרדמה (במבוגרים מקומית), הרופא או יצמיד את האפרכסת לראש בעזרת תפרים או יעשה חתך קטן בגב האפרכסת להוצאת רקמת סחוס עודפת, או שניהם. ההליך כולו נמשך לרוב כשעה, במקרים מורכבים מעט כשעתיים. לאחר סיום הניתוח, הרופא יחבוש בחבישה גדולה את האוזניים והמטופל משוחרר להתאוששות, ולאחר מספר שעות לביתו להמשך החלמה. החבישה מקובלת כשבוע לאחר הניתוח, אחרי כן היא מוחלפת בסרט ראש אותו יש לחבוש לפי הוראות הרופא למספר שבועות. המטרה היא לשמור על האוזניים מפני מגע ועל תוצאות הניתוח על להתייצבות הרקמות.

האם ישנן תופעות לוואי לניתוחים פלסטיים באוזניים? סיכונים כלשהם?

לניתוחי אוזניים הנעשים באפרכסת בלבד אין כל סיכון לפגיעה בשמיעה או באיזון, אין סיכון לפיתוח ורטיגו שמקורו באוזניים או כל תופעה אחרת הקשורה לאוזן. תופעות הלוואי היחידות קשורות לעצם הניתוח עצמו וכוללות נפיחות, כאב ואי נוחות כמו גם הופעת שטף דם (סימן כחול). אלו הן תופעות טבעיות הקשורות לתהליך ההחלמה של גוף האדם, כולן יעברו ללא כל התערבות לאחר כשבוע. כדי להקל על המטופל, המנתח ימליץ על משככי כאבים לשימוש עד לחלוף הכאב. סיכון נדיר מאוד הוא זיהום בחתך הניתוחי שניתן למנוע ראשית, על ידי בחירה בכירורג פלסטי מקצועי שעושה את הניתוח בבית חולים בחדר ניתוח. שנית, על ידי שמירה על הוראות הרופא לאחר הניתוח. מעבר לכך,מדובר על פרוצדורה קלה יחסית, פשוטה ועם אחוזי הצלחה ושביעות רצון גבוהים מאוד.

תוך כמה זמן רואים את התוצאות הסופיות?

את התוצאות הראשוניות של הצמדת אוזניים רואים מיד עם החלפת התחבושת הראשונה, כ-24 שעות אחרי הניתוח. השינוי מידי ודרמטי – האוזניים מוצמדות לפנים, הזווית נאה והפרופורציות הכלליות של הראש והפנים מאוזנות. אך את התוצאות הסופיות נראה רק לאחר סיום מלא של תהליך ההחלמה, בדרך כלל כשלושה חודשים עד חצי שנה. זהו הזמן הלוקח לגופנו להחלים לחלוטין לכל הנפיחות לרדת ולסימן הניתוחי (אם יש) להתייצב. כמעט 100% ממי שעבר הצמדת אוזניים לא יצטרך לעבור כל הליך נוסף וישאר מרוצה מן התוצאה.

שיתוף: