השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

סיבוכים לאחר ניתוח חזה

ישנם מספר סוגים של ניתוחי חזה אשר מתבצעים בגלל סיבות שונות. הצורך בניתוח חזה יהיה לרוב בעקבות צורך רפואי או שיקול קוסמטי. ניתוחים אלה מבוצעים על מטופלות ומטופלים בהתאם לרצונם ולצורך העולה ממצבם הרפואי. 

סוגים של ניתוחי חזה

ניתוחי חזה שמבוצעים בעקבות צורך רפואי כוללים ניתוח לאחר הסרת חלק או כל השד ואף בלוטות הלימפה הסמוכות בבית השחי על מנת להיפטר מסרטן שאובחן בגוף. הניתוח יכול להיות גם טיפול מונע שבו מסירים את השדיים על מנת למנוע את האפשרות של התפתחות סרטן בשד. ניתוחי חזה כוללים גם הסרת גושים שאינם סרטניים בשד ואף הקטנת חזה שיכולה להיות מסיבות רפואיות אך גם בעקבות שיקולים קוסמטיים. ניתוחי חזה קוסמטיים כוללים שחזור שד שלרוב מבוצע לאחר הסרת שד (בעקבות מחלת הסרטן) והגדלת חזה.

סיבוכים אפשריים לאחר ניתוח הגדלת חזה

ניתוחי הגדלת חזה הפכו עם השנים להיות מאוד שכיחים אך ישנם סיבוכים אפשריים שעלולים להופיע לאחר הניתוח. באזור יכולות להתפתח צלקות עבות וגלויות ותחושת השד יכולה להיות נוקשה בעקבות התכווצות של רקמת הצלקת מסביב לשתל. לאחר הניתוח ולאורך זמן יכול להיווצר קרע בשתל וכתוצאה מכך היווצרות של גושים קטנים בשד שיצריכו ניתוח נוסף בו יוסר השתל. עלולים להיווצר קמטים או קפלים בשתל והוא גם יכול להסתובב ולגרום למראה חריג של השדיים. בעיות עצביות בפטמות כתוצאה מהניתוח עלולות להתעורר ולהפוך אותן להיות מאוד רגישות למגע או לחילופין חסרות תחושה לחלוטין – תופעה זמנית שעלולה להפוך לבעיה קבועה. השתלים יכולים ליצור גם קושי או חוסר יכולת לייצר חלב ולהניק. בדומה לסוגי ניתוחים אחרים, ניתוח הגדלת חזה עלול גם לגרום לקרישי דם מסכני חיים, התפתחות של זיהום שיצריך טיול אנטיביוטי ואף תגובה אלרגית לחומרים בהם משתמשים במהלך הניתוח כמו כפפות הלטקס וחומר ההרדמה.

סיבוכים אפשריים לאחר הקטנת חזה

הצטלקות היא תופעת לוואי שכיחה כתוצאה מניתוח הקטנת חזה ולאורך זמן יהיה קשה להבחין בהן אך הן יישארו קבועות. הקפדה שלא להרים משאות כבדים בשלב מוקדם מדי לאחר הניתוח יכולים למנוע תופעות לוואי שונות אך עדיין יכולים להופיע סיבוכים לאחר הקטנת חזה שכוללים את האפשרות של הידבקות, אובדן של תחושה באזור השדיים והפטמות(מצב זמני שעלול להפוך לקבוע) ותופעות לוואי כתוצאה מחומר ההרדמה שניתן לפני הניתוח. סיבוכים נוספים יכולים להיות דימום מוגבר, היווצרות של קרישי דם, שטפי דם באזור הניתוח, נזק לחלקים שונים בגוך כמו כלי הדם והעצבים ואף צורך בניתוח מתקן נוסף כמו למשל במקרה של ריפוי לא מלא של אזור הפטמה שיצריך ניתוח השתלת עור. נפיחות חריגה באזור הניתוח, חום גוף גבוה, רגישות יתר, הפרשה חריגה מאזור הניתוח והופעה של אדמומיות בשדיים יכולים להוות אינדיקציה להתפתחות של זיהום ויש לפנות לרופא המנתח באופן מידי לקבלת טיפול רפואי מתאים.

כיצד לבחור מנתח?

בחירה במנתח שיבצע את ניתוח החזה הוא חלק מהתהליך וחשוב לקחת בחשבון מספר פרמטרים על מנת לבחור את המנתח הטוב ביותר. ניתוחי חזה מומלץ לבצע אצל פלסטיקאי מומחה בעל ההכשרה המתאימה והניסיון עבור סוג הניתוח הנדרש. עליו להיות מנתח מוסמך שקיבל את ההכשרה המתאימה והוא בעל ידע וניסיון בכירורגיה פלסטית.  בין אם מדובר בניתוח להגדלת חזה, הקטנת חזה או כל סוג ניתוח חזה אחר, המנתח צריך להיות קשוב לרצונות של המטופלת ולהציע מגוון פתרונות ואלטרנטיבות שיתאימו למצב הבריאותי של המטופלת ולרצונותיה. לא מומלץ לבחור במנתח שמנסה ״לדחוף״ את המטופל לביצוע סוג ניתוח מסוים כיוון שמדובר בהליך בו הוא מומחה. המטופל חייב להרגיש נינוח ובטוח בזמן הייעוץ עם המנתח  – מדובר באיש מקצוע שילווה לאורך כל התהליך כולל שלב ההחלמה וביקורי המעקב ולכן חשוב לוודא שקיים חיבור שמעניק תחושת בטחון ורוגע.

פגישה עם המנתח

במהלך פגישת הייעוץ עם המנתח יש להבין היטב את היקף הניסיון וההכשרה שלו – כמה ניתוחי חזה הוא ביצע, מספר הניתוחים שביצע שהסתבכו ומדוע, סוגי השתל והיצרנים בהם הם בוחרים להשתמש (במידה ומדובר בניתוח הגדלת חזה), הטכניקה הכירורגית בה הוא משתמש והתוצאות האפשריות של הניתוח. במידה ומדובר במנתח שאינו מומחה בסוג הניתוח המבוקש, כדאי לפנות אל מנתחים אחרים על מנת להיות בטוחים שמקבלים את הטיפול הכי מקצועי. מומלץ לקבל מידע בנוגע לסוג המעקב שיידרש לאחר ביצוע ההליך ואף לבקש לראות תמונות של לפני ואחרי של מטופלים שהרופא ניתח בעבר – מרבית המרפאות לא יפרסמו תמונות אלה על מנת לשמור על פרטיות המטופלים אך יוכלו להציג את התמונות הללו בזמן פגישת הייעוץ. ישנם כאמור מספר פרמטרים שמעידים על מקצועיות המנתח שבהם יש להתחשב כאשר בוחרים מנתח אך אחד הדברים החשובים ביותר הוא לבחור במנתח שמרגישים עימו בנוח. ניתוחי חזה על אף שמבוצעים בשכיחות גבוהה יכולים להיות תהליך שמלווה בהרבה חששות עבור המטופל ובחירה במנתח הנכון היא הכרחית על מנת לוודא עד כמה שניתן שההליך מסתיים בהצלחה.

שיתוף: