השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

צלקות אחרי ניתוח

אחת השאלות הנפוצות ביותר שמנתחים פלסטיים נשאלים היא :"מה לגבי צלקות אחרי ניתוח?" נושא הצלקות מטריד מטופלים רבים שחוששים מצלקות שיפגעו באסתטיקה של האזור שנותח וגם יסגירו את העובדה שהם עברו הליך פלסטי. למרבה המזל, כיום ישנם הן טיפולים למניעת הסיכוי להצטלקות בולטת והן פתרונות עבור מי שכבר סובל מצלקת בולטת ומעובה. אך האם אפשר למנוע צלקות לחלוטין? האם אפשר לדעת מראש איך הצלקת מראה? מה הטיפול למי שכבר סובל מצלקת בולטת?

האם אפשר לדעת מראש איך יראו צלקות אחרי ניתוח?

למרות שהרפואה המודרנית בכלל והרפואה הפלסטית בפרט עברו כברת דרך עצומה בכל הנוגע בטיפול בצלקות, עדיין אין דרך לחזות בוודאות גמורה את טיבה של צלקת עתידית. אין רופא שיוכל להבטיח במאת האחוזים שלא תיווצר צלקת לאחר ניתוח ואין רופא שיכול לדעת בוודאות כיצד בדיוק היא תראה. עם זאת, רופא בעל ניסיון יכול להעריך את גודל הצלקת ואת טיבה בהתחשב במספר פרמטרים: מיקום הצלקת, גודל החתך הניתוחי, היסטוריה של צלקות עבר, היסטוריה משפחתית של הצטלקות מרובה, גיל המטופל וכד'. כך למשל אנו יודעים שצלקות בבטן התחתונה נוטות להיות פחות בולטות מאשר צלקת במרכז החזה (כתוצאה מניתוח לב למשל). באופן טבעי, ככל שהחתך הניתוחי קטן יותר כך גם הצלקת צפויה להיות קטנה יותר. כך או כך, בניתוחים פלסטיים המנתח עושה מאמצים גדולים להסתיר את הצלקת בקפלים הטבעיים של הגוף כך שגם בתקופת ההחלמה מיקומה לא יהיה בולט וגם בהמשך היא לא תהווה מפגע אסתטי.

מה עושים כדי למזער את הסיכוי להצטלקות מרובה?

הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא בחירת מנתח פלסטי מנוסה שיוכל לסגור את התך הניתוחי בצורה אסתטית ככל הניתן. בנוסף, ישנן כמה פעולות שיכולות לעזור להחלמה טובה יותר של צלקות. ראשית, ישנה חשיבות עליונה לשמירה על הוראות הרופא לאחר הניתוח ביניהן לא לגעת בתפרים, לשמור על היגיינה מוקפדת למניעת זיהום ועוד. בנוסף, כאשר נחוץ, הרופא ינחה לחבוש בגד/חבישת לחץ שעוזר בין השאר לצלקות להתייצב בצורה אסתטית יותר. כמו כן, ישנן יריעות סיליקון וג'ל סיליקון שמומלצים לשימוש במקרים רבים לאחר ניתוח פלסטי. אלו מעודדים ריכוך של הצלקת, השטחה ומניעת התעבות.

כמה זמן לוקח לצלקת להיטשטש?

כל צלקת לאחר ניתוח בולטת, אדומה, מגרדת ויכולה לגרום גם לאי נוחות. מדובר על מצב זמני במרבית המקרים שצפוי להשתפר ככל שהזמן עובר. עבור רוב המטופלים, הצלקת תתייצב כבר לאחר מספר חודשים, צפויה להתבהר ולהיטשטש לאחר כ-18 חודשים מיום הניתוח. במקרים מסוימים הצלקות אינן מטשטשות כמצופה גם לאחר תום תקופת ההחלמה המלאה של החתך הניתוחי.

מה עושים עם צלקות מעובות ובולטות?

צלקות מעובות ובולטות אמנם אינן נפוצות אך במקרים בהם הן מופיעות בהחלט ניתן לטפל בהן גם אם לא להעלים אותן לחלוטין. כיום ישנם רופאי עור שהתמחותם היא בדיוק בתחום זה של שיפור מראה צלקות מורכבות. רופאים אלו עושים שימוש במכשור רפואי מתקדם כדוגמת מכשירי לייזר, הזרקת חומרים לעידוד ייצור קלוגן, הזרקת סטרואידים אל תוך הצלקת ופרוצדורות נוספות.

האם ניתן להעלים צלקת לחלוטין?

התשובה הקצרה היא לא, כל חתך בעור יוצר סימן צלקתי. צלקת שלאחר תקופת ההחלמה עדיין בולטת ומסבה אי נוחות או פגיעה אסתטית בהחלט ניתן לשפר, להשטיח וטשטש, במקרים רבים עם תוצאות מצוינות. למרות שהטיפולים הקיימים היום מוצלחים ויעילים ועם אחוזי הצלחה גבוהים, לא ניתן להעלים לחלוטין צלקת מרגע שנוצרה. עם זאת, חשוב לזכור שבניתוחים פלסטיים הצלקות מוצנעות באזורים שאינם בולטים לעין ובקפלים הטבעיים של הגוף ליצירת תוצאה אסתטית וטבעית.

צלקות אחרי ניתוח

שיתוף: