השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

קפל בבטן אחרי ניתוח קיסרי

הריון ולידה הם אירועים משמחים ועבור נשים רבות מדובר על חוויות מכוננות. אך לצד הפלא והשמחה שבהריון ולידה ישנם גם לא מעט שינויים גופניים שמתרחשים, חלקם משאירים את אותותיהם גם לאחר חודשים ארוכים. עבור נשים שעברו ניתוח קיסרי למשל, מראה הבטן לאחר הלידה עלול להיות רופף ופחות מוצק מכפי שהיה טרם הלידה. קפל בבטן אחרי ניתוח קיסרי עלול לגרום לקושי במציאת בגדים מחמיאים, אי נוחות ותחושת חוסר ביטחון. לא מפתיע אם כך שלא מעט נשים בוחרות לעבור מתיחת בטן במטרה להחזיר לעצמן את מראה הבטן השטוחה והנאה שלפי הניתוח הקיסרי.

מה גורם לקפל בבטן אחרי ניתוח קיסרי?

במהלך ניתוח קיסרי, הרופא המיילד מבצע חתך בשרירי הבטן על מנת לחלץ את התינוק מן הרחם. השרירים לא נסגרים ולא נתפרים לאחר הוצאת התינוק בשל שינויים אנטומיים באזור בעקבות ההיריון. הרופא סוגר את השכבות העור בלבד ומשאיר את השרירים להחלים ללא התערבות. הצרה היא שהחלמה זו אינה מושלמת והיא עשויה לגרום למראה בטן רפויה. בשילוב עם עור שעבר מתיחה בשל ההיריון, הצלקת מהניתוח ורפיון שרירים כללי לאחר לידה עולה הסיכוי להיווצרותו של קפל בבטן המכונה פעמים רבות "פאוץ" או "בטן קיסרית". נשים רבות מנסות לשפר את מראה הבטן על ידי ירידה במשקל, פעילות גופנית ממוקדת ושיטות שונות למיצוק העור והשרירים אך לאלו תוצאות מוגבלות בשל העובדה ששרירי הבטן פשוט לא נמצאים באותו המיקום וחוזקם יורד בעקבות הניתוח.

האם מתיחת בטן תעלים את הקפל?

נשים רבות שעברו ניתוח קיסרי מגלות שלמרות מאמצים גדולים מצדן, הבטן שלהן עדיין לא נראית כפי שהן היו רוצות. עבור מי שסיימה את תקופת ההריונות והלידות ורוצה להחזיר לעצמה את הגזרה הצעירה יותר מתיחת בטן היא פתרון מצוין. בניתוח מתיחת בטן שרירי הבטן שהופרדו בניתוח נסגרים, הבטן מורמת, ניתן לשאוב שומן ולהסיר עודפי עור – כל מטופלת וההליך הספציפי שמתאים עבורה, לפי מידות גופה, נתוניה האישיים, העדפותיה ולאור ניסיונו של הכירורג הפלסטי. המטרה היא להשיג מראה בטן שטוח ככל שניתן, אסתטית, למזער צלקת בולטת ולבטל את ה"פאוץ" הקיסרי שנוצר לאחר הלידה. ההליך מאוד אפקטיבי, התוצאות מרשימות, הניתוח לא נחשב לקשה וזמן ההחלמה סביר בהחלט. כמו כן, אפשר לשלב בו גם הרמת ו/או הגדלת חזה, שאיבת שומן ומספר הליכים נוספים לעיצוב וחיטוב הגוף.

למה לצפות בעקבות ניתוח למתיחת בטן?

בתום הניתוח, על המטופלת לצפות למספר שבועות של החלמה בהן יש לשמור על שגרת מנוחה ולתת לגוף להחלים בנחת. לאחר כחמישה שבועות ובאישור הרופא, ניתן לחזור לפעילות מלאה ולראות את התוצאות של הניתוח. תוצאות סופיות יופיעו לאחר כמה חודשים, כל אחת וקצב ההחלמה שלה. מעבר למראה בטן שטוחה יותר נשים רבות מדווחות על שיפור בסימני מתיחה בעקבות מתיחת העור או העלמה של חלקם בשל הסרת עודפי עור כחלק מהרמת הבטן. כמו כן, ייתכן שיפור כללי ביציבה והיעלמותם של כאבי גב שמקורם בחולשת שרירי הבטן בעקבות הניתוח הקיסרי.

כמה זמן לאחר ניתוח קיסרי אפשר לעשות מתיחת בטן?

הריון ולידה, רגילה או בניתוח קיסרי, משנים את גוף האישה רבות – לא רק המראה החיצוני משתנה אלא מערכות רבות עוברות מגוון גדול של התאמות למצב החדש. לכן, בטרם עוברים הליך כירורגי כלשהו חשובה מאוד תקופת החלמה מן הלידה, התאוששות הגוף (והנפש) מחווית הלידה. לגוף לוקח זמן רב לחזור לעצמו, הן ספציפית החלמה של הבטן והן החלמה כללית. תקופה זו ארוכה יותר עבור אימהות מניקות, אימהות לתאומים ומי שמטפלת בילדים שנולדו בהפרשים קטנים. מקובל לא לבצע כל הליך כירורגי לפני שעברו 12 חודשים מן הלידה האחרונה ועדיף 24 חודשים. במקרים מסוימים, במידה וכל המדדים טובים וחזרו לנורמה שלפני הלידה, אפשר לשקול לבצע מתיחת בטן גם לפני אך כאמור, לרוב מעדיפים להמתין.

האם אפשר למנוע מראש קפל בבטן אחרי ניתוח קיסרי?

כפי שראינו, ניתוח קיסרי מחייב ביצוע חתך בשרירי הבטן, למרבה הצער אין דרך אחרת להוציא את התינוק מן הרחם ולכן כך מבוצע הניתוח. מרבית הנשים שעברו ניצוח קיסרי יחלימו היטב ולא יסבלו מתופעות לוואי אסתטיות או אחרות אך כ-20% עשויות לסבול מקפל בבטן. קשה מאוד לצפות מראש מי תחלים היטב ובמהירות ומי פחות, כל אישה וקצב ההחלמה שלה, נתוניה הגופניים האינדיבידואליים ובהתאם לאלו גם צורת הבטן לאחר ההחלמה. עם זאת, כדי למזער את הסיכוי לפיתוח "בטן קיסרית", קפל בבטן או צלקת עבה בהחלט חשוב לשמור על הוראות הרופא לאחר הניתוח. אלו יעזרו הן לתמוך בהחלמה טובה ומהירה והן יאפשרו טיפול בצלקת ניתוח קיסרי בצורה מיטבית. בנוסף, מומלץ להשתמש בחגורת בטן לאחר ניתוח קיסרי לשמירה על הידוק הרקמות ככל הניתן. בנוסף, מומלץ מאוד לנוח ולא להתאמץ, בוודאי שלא להרים משקלים כבדים ולא להפעיל את שריר הבטן יתר על המידה לאחר הניתוח הקיסרי. אם מאמצים אלו לא צלחו, מתיחת בטן תוכל לא רק להחזיר את שרירי הבטן למקומם טרום ההריונות והלידות אלא גם להעניק מראה בטן שטוחה יותר ומורמת יותר.

שיתוף: