השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

הזרקת שומן עצמי

הזרקת שומן עצמי הוא הליך כירורגי שבו מבצעים העברה של שומן מאזור מסוים בגוף לאזור אחר. הליך זה מתבצע לרוב משיקולים קוסמטיים במטרה להסיר שומן לא רצוי מאזורים כמו הבטן או הירכיים ולהשתמש בו על מנת להחליק או להגדיל אזור אחר בגוף כמו הישבן, הפנים, השפתיים, החזה וחלקי גוף נוספים. הזרקת השומן גם מסייעת בתיקון צלקות ומאפשרת ליצור מראה צעיר יותר בחלקים רבים בגוף. מהם היתרונות של שומן עצמי? איך מתבצע ההליך ותוך כמה זמן רואים תוצאות?

למה דווקא שומן עצמי? מה היתרונות שלו לאומת חומרי מילוי אחרים?

היתרון הגדול ביותר של שומן עצמי הוא שהוא מגיע מאותו הגוף וחוזר לאותו הגוף. זו היא רקמה של הגוף עצמו שאין סיכוי לדחייתה, היא לא יכולה לעורר תגובה אלרגית והיא הכי טבעית שיש. למעשה, בהזרקת שומן עצמי אנחנו לא מוסיפים לגוף שום דבר אלא רק מזיזים רקמה ממקום בו היא אינה רצויה למקום בו היא כן רצויה. השאיפה של כל ניתוח פלסטי היא מראה כמה שפחות "מנותח" אלא הדגשה, מילוי ושיפור אסתטי ושומן עצמי הוא חומר אידיאלי לכך במקרים רבים.

יתרון נוסף של שומן עצמי הוא שקוצרים אותו מאותם מקומות בו הוא מפריע, מאזורים בהם שומן עיקש שנרצה להסיר. כך שלמעשה מקבלים שתי פרוצדורות בהליך אחד – גם שאיבת שומן וגם הזרקת שומן.

האם יש חסרונות?

החיסרון המרכזי של שומן עצמי היא העובדה שרק כ-80-60 אחוז מהשומן שיוזרק אכן יישאר באותו האזור ולא ייספג על ידי הגוף. אין דרך לדעת מראש כמה בדיוק מהשומן יישאר וישנו סיכוי שיהיה צורך לחזור על הפעולה כדי להשיג את הנפח הרצוי.

מי המועמד האידאלי להזרקת שומן עצמי?

המועמד האידיאלי להזרקת שומן הוא מי שמעוניין בשיפור נפחים באזור הפנים, החזה והישבן עם תוצאות טבעיות מאוד. מי שמחפש שינויי דרסטי ודרמטי למשל מעבר מחזה בגודל A ל-DD לא יתאים להזרקת שומן. בנוסף, מטופלים שנמצאו רגישים לחומרי מילוי או שתלים יכולים לפנות לאפיק של הזרקת שומן ולקבל תוצאות אסתטיות נהדרות. דוגמא מצוינת לכך היא נשים שמבקשות להוציא את שתלי הסיליקון בחזה אך עדיין לשמור על חזה מלא ונשי. בנוסף, על המועמד להיות בבריאות כללית טובה ובמשקל גוף תקין.

באילו אזורים ניתן להזריק שומן עצמי?

פנים

השינויים המתרחשים באזור הפנים לאורך השנים יכולים לגרום לאובדן של נפח בלחיים, צניחה של מבנה הפנים, אובדן גמישות העור והצטברות של כיסי שומן מתחת לעיניים וללחיים. קמטים נוטים להופיע באזור הצוואר, קווי החיוך נהיים יותר עמוקים, השפתיים מאבדות מהנפח שלהן והגבות צונחות כלפי מטה. ההתמודדות עם השינויים יכולה להיות לא פשוטה אך ישנם כיום פתרונות שמאפשרים לשפר את המראה של הפנים, במיוחד כאשר מדובר באובדן נפח בפנים. בהליך הזרקת שומן עצמי לפנים מבצעים שאיבת שומן מהישבן או הירכיים, מעבדים אותו ומכניסים אותו למזרקים קטנים ובהם משתמשים למטרת מילוי נפח בפנים. האזורים שבהם מתבצעות ההזרקות הם הלחיים, אזור השקעים והשקיות מתחת לעיניים,  שפתיים, קפלי האף ומסביב לנחיריים ובמצח.

חזה

הליך הזרקת שומן מיועד גם עבור מטופלות שמעוניינות לבצע הרמה והגדלה של החזה ומונע את הצורך בשימוש בשתלי סיליקון. כיוון שבהליך, נעשה שימוש בשומן שנלקח מגופה של המטופלת, הסבירות לסיבוכים (כמו בניתוח שבו משתמשים בשתלי סיליקון) הוא מאוד נמוך וסיכויי הצלחת הניתוח גבוהים. הליך זה מתאים במיוחד לנשים אשר סובלות מעודף משקל קל עד בינוני. הזרקת שומן עצמי מיועדת גם עבור מטופלות עם סרטן השד אשר עברו ניתוח כריתת שד, הליך הסרת גוש סרטני, טיפולי קרינה והליכים דומים נוספים אשר נמצאות במצב בריאותי תקין ויכולות לעבור את התהליך. ההליך מאפשר לשחזר את המראה והמבנה של השד, מטשטש ואף מעלים צלקות או שקעים שנוצרו כתוצאה מהניתוחים הקודמים.

ישבן

הצורה האידיאלית של הישבן היא עגלגלה, מלאה וסימטרית. ישבן קטן או נפול הוא תוצאה של פגעי הזמן, ירידות קיצוניות במשקל או תורשה. אפשר בהחלט לשפר משמעותית את המראה של הישבן על ידי הזרקת שומן עצמי. מקובל להשתמש בשומן באזור המותניים, הירכיים החיצוניות או הפנימיות או מאזור הירך האחורית. כך המנתח הפלסטי לא רק ממלא את הישבן, אלא יכול לעצב ולפסל את כל המסגרת שלו ליצירת ישבן אסתטי יותר.

מהן ההכנות לקראת הזרקת שומן עצמי?

לאחר שהוחלט על ביצוע ההליך המנתח יבקש לערוך סדרת בדיקות המקובלת לפני כל ניתוח. אלו יכללו בדיקות דם ויכולות לכלול גם בדיקות כגון א.ק.ג וצילומי הדמיה. מעשנים יתבקשו להפסיק כ-8 שבועות לפני הניתוח מחשש לסיבוכים המאפיינים מעשנים בהליכים כירורגיים. ייתכן שהיה צורך להפסיק מדללי דם או תוספי מזון הגורמים לאותו האפקט. אין לעשות זאת ללא הנחיה מפורשת מהרופא המנתח. בנוסף, חודש לפני הניתוח יש להימנע מביצוע הליכים קוסמטיים או פלסטיים באזור למשל: פילרים בפנים, הסרת שיער בלייזר וכדומה.

מהו מהלך הטיפול?

הליך הזרקת שומן עצמי מתבצע לרוב תחת הרדמה מקומית אך במקרים שבהם האזור שבו מתבצע הניתוח הוא גדול או שבאותו מעמד מתבצעים הליכים קוסמטיים נוספים ההליך יתבצע תחת הרדמה כללית. הניתוח נמשך לרוב בין שעה לארבע שעות כאשר אורך הניתוח תלוי במקרה הספציפי בו מטפלים ואזור הטיפול – ניתוח של מילוי שפתיים למשל יימשך כשעה ולעומתו הליך הזרקת שומן עצמי בחזה יכול להימשך בין שלוש לארבע שעות.

לטיפול ישנם שלושה שלבים עיקריים – הסרת השומן באמצעות ביצוע חתכים קטנים בעור, החדרת צינורית דקה, שאיבה של כמויות קטנות של השומן החוצה וביצוע תפירה של החתכים. בשלב הבא נעשית הכנה של השומן שנשאב באמצעות ציוד מיוחד אשר מפריד את השומן שנשאב החוצה מנוזלים. בשלב האחרון של הניתוח, כמויות קטנות של השומן מוזרקות אל האזור המבוקש בו מעוניינים לטפל כאשר ברוב המקרים אין צורך בביצוע תפרים.

בתום ההליך, המטופל משוחרר לביתו אלא אם כן מדובר במקרה מורכב אשר מצריך אשפוז לילי למטרת השגחה ושחרור יום למחרת.

מה קורה לאחר הניתוח?   

בתום הניתוח, המטופל משוחרר לביתו (לעיתים לאחר אשפוז לילה למטרת השגחה) ויש לדאוג למלווה שיוכל להסיעו הביתה. ישנם מקרים, בהם המטופל יתבקש ללבוש בגד דחיסה (במידה ומדובר למשל בניתוח חזה) על מנת לסייע לתהליך הריפוי ולהביא לתוצאות הטובות ביותר. מומלץ להודיע מראש בעבודה ולקחת מספר ימי חופש כיוון שתהליך ההחלמה יכול לקחת זמן ורצוי לאפשר לגוף להחלים ולנוח.

תוך כמה זמן ניתן לחזור לשגרה?

לאחר תקופת ההחלמה הראשונית שאורכת כמה ימים בדרך כלל, אפשר לחזור לשגרה מתונה. ניתן לחזור לעבודה משרדית קלה למשל, ללכת למרחקים קצרים ברגל וכדומה. יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת (כולל הרמת משאות קלים כמו שקיות מצרכים) חשיפת האזור המנותח למקורות מים (ים ובריכה) ולשמש ישירה. הרופא יספק הנחיות מדויקות בהתאם לאזור המנותח, גילו ומצבו הכללי של המטופל. לאחר כחודש, בדרך כלל אפשר לחזור לשגרת חיים מלאה, כמובן בכפוף לאישור מהרופא המנתח לאחר בדיקה.

האם ישנן תופעות לוואי להליך? סיכונים כלשהם?

הזרקת שומן היא הליך שנחשב לקל יחסית לניתוחים פלסטיים נרחבים. ההחלמה הראשונית קצרה ולרוב אורכת כמה ימים בלבד. בימים הראשונים צפויה אי נוחות ואף כאב הן באזור ההזרקה והן באזור ממנו נקצר השומן. ניתן להיעזר במשככי כאבים במידת הצורך ובקומפרסים קרים לכ-15 ד' לסירוגין. שטף דם, נפיחות ואדמומיות קלה גם הן תופעות לוואי נפוצות שצפויות לחלוף תוך מספר ימים עד שבועות. סיבוכים אינן נפוצים, בוודאי כשההליך נעשה על ידי מנתח פלסטי מנוסה ותחת תנאים מקובלים בתחום. סיבוכים נדירים כוללים זיהום, המטומה (הצטברות דמם מקומי) וכדומה. כדי למזער את הסיכונים יש לפעול לפי הוראות הרופא בדבר שמירה על היגיינה לאחר הניתוח, הימנעות מפעילות גופנית וכמובן שיש להגיע לכל פגישות המעקב.

תוך כמה זמן רואים את התוצאות?

לתאי השומן המוזרקים לוקח זמן להתייצב, לאזור המנותח לוקח זמן להחלים ולקבל את הצורה האסתטית שהמנתח הפלסטי מכוון אליה. בהזרקת שומן עצמי מקובל להזריק כמות גדולה מהנדרש כי אחוז לא מבוטל ייספג בגוף. רק לאחר סיום תהליך הספיגה וההתייצבות אפשר לראות את התוצאות של ההליך. לרוב, מדובר על כחצי שנה אם כי כמובן שלכל אדם יש קצב החלמה שונה ויש לקחת את זה בחשבון.

תשובות לשאלות נפוצות:

האם אפשר לעשות הזרקת שומן עצמי בכל גיל?

עקרונית, כל עוד הבריאות הכללית טובה והמטופל יכול לעבור הליך כירורגי באופן כללי וספציפית באזורים הנדרשים, אפשר לעשות הזרקת שומן עצמי בכל גיל. המנתח הפלסטי יעריך את היעילות של ההליך ואת התוצאות הצפויות וימליץ על הזרקת שומן עצמי או הליך אחר שלדעתו המקצועית יספק את התוצאה האסתטית הטובה ביותר.

מהן האלטרנטיבות להזרקת שומן?

אפקט מילוי הדומה להזרקת שומן אפשר להשיג בעזרת חומרים נוספים כשהבולט ביותר הוא חומצה היאלורונית. בעזרת הזרקת חומצה היאלורונית לפנים למשל אפשר למלא נפחים, להצעיר את העור וליצור מראה מלא ומורם יותר במקרים רבים. אפשרות נוספת היא שימוש בשתלים. לכל שיטה וכל חומר היתרונות והחסרות הספציפיים לו.

האם עלייה במשקל יכולה לגרום להשמנה באזור ההזרקה?

אכן, תאי השומן המוזרקים הופכים לחלק בלתי נפרד מהאזור שטופל. הם מגיבים כמו כל תא שומן אחר בגוף, גם לעלייה במשקל וגם לירידה. במצב של עלייה רבה במשקל גם תאי השומן הללו יתפחו. זו אחת הסיבות שבגללן הזרקת שומן עצמי מתאימה בעיקר למי שנמצא במשקל גוף תקין ועושה את המאמצים הנדרשים לשמור על משקל אסתטי, תקין ובריא.

הזרקת שומן עצמי

שיתוף: